‘VREEMDE, MAAR FASCINERENDE ROMAN’

Romancier en Rusland-correspondent Pieter Waterdrinker is als niet-voetballiefhebber in de ban geraakt van de supporters-roman van Dmitri Danilov, ‘Er zijn belangrijker dingen dan voetbal’.

‘… vreemde, maar fascinerende roman…’

‘Hup Nico Dijkshoorn, hup P.F. Thomèse: volg het voorbeeld van Danilov en schrijf de grote Nederlandse supportersroman, die over meer gaat dan over voetbal alleen.’

(De Telegraaf, 2 juni 2018, bijlage ‘Vrij’)

wdvoetbal

 

dtbcfdswkaathmh

DE DICHTER WACHT DE LUIMEN VAN HET PERSVOLK NIET AF & RECENSEERT ZICHZELF

Koenraad Goudeseune legt zijn pas verschenen bundel ‘Merkwaardige producten’ met ijzingwekkende precisie onder de loep. Wie gaat daar nog overheen?

MERKWAARDIGE PRODUCTEN

De zevende bundel alweer van Koenraad Goudeseune. Merkwaardige producten, een aan de wiskunde ontleende titel die verder weinig zegt over de strekking van ’s mans poëzie. Uitgegeven door het Nederlandse Douane. Een lijvige bundel, het dient gezegd. Het Gentse literatuurfenomeen zit bepaald niet stil en wie hem een beetje op Facebook volgt, wordt soms dagelijks de oren gewassen met nieuwe gedichten, of met gedichten die hij al eerder postte en waarvoor hij andermaal duimpjes wil oogsten. Een kleine honderddertig gedichten telt deze nieuwe worp, waarvan 34 sonnetten. Nou ja, sonnetten? De gedichten uit het eerste luik van deze nieuwe bundel ogen inderdaad qua vorm als sonnetten, maar heel veel laat Goudeseune zich niet gelegen liggen aan wat verder een sonnet onderscheidt van een vrij vers. Een strak rijmschema bespeuren we er niet in. De man neemt genoegen met af en toe een binnenrijm. En het is veelal vruchteloos zoeken naar het kantelmoment, de volta, nog zoiets wat een sonnet een sonnet maakt en waarvoor het bij Goudeseune helaas aan aandacht of aan kunde ontbreekt. Zoals ook de achterflap stipuleert: ‘Hij, Goudeseune, geeft geen raadsels op ()’. Geen enkel gedicht uit deze bundel vereist een tweede lezing, alles is meteen duidelijk. Dat mag jammer heten, want zodra je op alles je vinger kunt leggen, ontbreekt het dat soort gedichten aan mysterie en nodigt het werk niet uit het te koesteren.

Liefde voor een veel jongere vrouw is vaak dit:
aan een open deur hangt een bordje met daarop: gesloten.

Of:

Gisteren, op de Gentse Feesten, zag ik een meisje
dat van heavy metal houdt en aan het huilen was.

Duidelijke taal die ook een kind begrijpt en na lezing waarvan niks overblijft dat blijft zingen, zoals bij heuse poëzie. Geen woord teveel, dus. Goudeseune maakt het de poëzierecensent bepaald niet moeilijk. Nooit eerder in mijn carrière kon ik met één lezing volstaan. Geen enkel gedicht stelde me inhoudelijk voor problemen. Hij haakt ook te opzichtig naar instemming, empathie met het opgeroepen gevoel. De lezer wordt nergens uitgedaagd iets anders dan ontgoocheling, verbittering en melancholie te voelen. Daar is de wereld reeds vol van, dank u. Het boekje werd erg verzorgd en smaakvol uitgegeven. We kijken dan ook uit naar wat uitgeverij Douane nog verder in de aanbieding heeft.

Koenraad Goudeseune

CHARLOTTE MUTSAERS GENIET VAN DICHTBUNDEL DMITRI DANILOV: ‘ZOVEEL LEVEN VOOR SLECHTS 19,50!’

Zó fijn om als uitgever te merken dat meer mensen dan alleen wijzelf, en in dit geval niet de minste (Charlotte Mutsaers!), de unieke kwaliteit en de bijzondere leeservaring onderkennen van de gedichtenbundel ‘Het saaie, het gewone’ van Dmitri Danilov. Zou dit dan de parel zijn die zonder hijgerige DWWD-aandacht alle verwachtingen gaat overtreffen? Ziehier wat Charlotte over deze Russische poëziebundel schreef…

<tekst Charlotte>
Op Tzum las ik laatst een heel aanstekelijke bespreking van een dichtbundel van de Rus Dmitri Danilov (1969) door Jane Leusink: ‘Het saaie en het gewone’, verschenen bij de jonge uitgeverij Douane in Rotterdam. En nu heb ik hem in huis! Wat een schitterende (en fraai uitgegeven) bundel is dit.
De teksten lijken me goed en levendig vertaald door Arie van der Ent. Helaas ken ik geen Russisch maar de gedichten komen zo natuurlijk over dat alleen dat al de vertaling geloofwaardig maakt.
Het gaat om meestal ellenlange verzen en die lengte is strikt noodzakelijk.De dichter heeft iets gezien of gehoord wat hem trof en laat daar dan zijn hersens op los zodat je het grillige proces van zijn denken en voelen krijgt voorgeschoteld. Maar natuurlijk niet zonder dat daar zijn dichterlijke schrijfhand overheen is gegaan, en die is subtiel en meesterlijk.
De titel van de bundel is duidelijk provocatief. Hier is namelijk niets saais en gewoons aan de hand. Of misschien kan ik beter zeggen: Danilov wil zijn lezers ervan overtuigen hoe onsaai het gewone en hoe saai het buitengewone wel is. Het leven in al zijn toonaarden dus. Geweld komt er derhalve ook in voor maar dan wel het soort geweld dat direct aan Daniil Charms doet denken (aan wie hij dan ook een ode heeft opgedragen). Neem het gedicht ‘Een inwoner van Kamtsjatka ging zijn drinkmaat te lijf met een krukje’. Daarin wordt er flink op los gemept zonder dat het ook maar een moment op vrijblijvende slapstick uitdraait. Ach, en hoe onschuldig en lief is zo’n simpel krukje ook! Maar je mioet het wel zien.
De top vormt voor mij wel het gedicht ‘Levensgenieter’. Het telt iets meer dan zes bladzijden en dat is even lang als begrijpelijk. Danilov kan namelijk evenmin afscheid nemen van dit gedicht als van het leven zelf. En daarmee vat hij precies het schrijnende probleem van de levenslustige bij de kop. Wie geniet van het leven en al een ‘verdovende gewaarwording van verrukking’ krijgt tijdens een bustoer tussen twee Moskouse stations gaat immers al bijna kapot zodra hij aan zijn eigen eindigheid moet denken. Ja, de prijs voor de niet-azijnpisser is zeer hoog. Denk echter niet dat Danilov veel op heeft met de zogezegde Bourgondiër. Het gedicht begint dan ook zo:

Geen al te fijne eigenschap-
Levensgenieter zijn
Doorgaans veronderstelt dat
Een verhoogde belangstelling
Voor eten en drinken
Verpozing
In de seksuele sfeer
Enzovoort
Zo zijn bijvoorbeeld
De Fransen levensgenieters
Of de Italianen
Of de Roemenen
Of de Tsjechen
Verder hoef ik niet op te sommen
Wat maakt het uit
Maar er is ook een andere variëteit
Levensgenieters
Dat wil zeggen, met liefde
Voor het leven zelf
Of voor het Leven
Wat u wilt
Niet voor zijn geneugten
Maar gewoon voor dat leven zelf
In al zijn verschijningen
Je hebt natuurlijk
Buitengewoon weerzinwekkende
Uitingen van het Leven
Maar daar zullen we
Het hier niet over hebben.
(…)

Kopen dit boek! Zoveel leven voor slechts 19,50 euro!

‘”DARKO’S LESSEN” IS EEN GESLAAGDE DEBUUTROMAN’, ALDUS TZUM

Op de literaire nieuwssite Tzum verscheen een prachtige recensie van de debuutroman van Michelle van Dijk: Darko’s lessen. Klik op onderstaande link om de recensie te lezen:

Recensie: Michelle van Dijk – Darko’s lessen

 

Hier vast twee prachtige quotes:

‘Van Dijk weet de pijnpunten van de multiculturele samenleving op papier te krijgen.’

‘Aan het einde bekijk je het boek met andere ogen en kun je het nog een keer lezen. Knap.’

 

NRC LOVEND OVER ‘HET SAAIE, HET GEWONE’ VAN DMITRI DANILOV

Margot Poll heeft Danilov’s dichtbundel uit de grote stapel gevist en bespreekt ‘m linksboven in haar rubriek ‘Ook verschenen’. Hoewel ze niet veel ruimte heeft, weet ze de oerkracht van Danilov’s schrijftalent wonderwel te treffen. Lees hieronder wat over deze bundel geschreven wordt. (Klik op de afbeelding om te vergroten.)

 

danilov

 

 

Chrétien Breukers leest Dmitri Danilov

Schrijver, dichter en bloemlezer Chrétien Breukers beschrijft even bondig als indringend zijn kennismaking met de poëzie van Dmitri Danilov in diens pas verschenen bundel, ‘Het saaie, het gewone’.

‘Als je het eenmaal “weet” begint Danilov’s poëtisch proza te ritselen en ruisen van het leven.’

klik hier om de volledige recensie te lezen.

Stefan van Hoek tekent contract voor de verhalenbundel “Wat een lelijk kind ben jij”

2 januari is het literaire debuut van Stefan van Hoek bij Uitgeverij Douane bezegeld met een handtekening. Hij zal de traditie voortzetten van Rotterdamse eenlingen, die volgens zelf ontworpen regels de literaire hemel bestormen, zoals eerder A. Moonen en J. Deelder. Komend voorjaar zal de verhalenbundel “Wat een lelijk kind ben jij” het licht zien.