NRC LOVEND OVER ‘HET SAAIE, HET GEWONE’ VAN DMITRI DANILOV

Margot Poll heeft Danilov’s dichtbundel uit de grote stapel gevist en bespreekt ‘m linksboven in haar rubriek ‘Ook verschenen’. Hoewel ze niet veel ruimte heeft, weet ze de oerkracht van Danilov’s schrijftalent wonderwel te treffen. Lees hieronder wat over deze bundel geschreven wordt. (Klik op de afbeelding om te vergroten.)

 

danilov

 

 

Chrétien Breukers leest Dmitri Danilov

Schrijver, dichter en bloemlezer Chrétien Breukers beschrijft even bondig als indringend zijn kennismaking met de poëzie van Dmitri Danilov in diens pas verschenen bundel, ‘Het saaie, het gewone’.

‘Als je het eenmaal “weet” begint Danilov’s poëtisch proza te ritselen en ruisen van het leven.’

klik hier om de volledige recensie te lezen.

Stefan van Hoek tekent contract voor de verhalenbundel “Wat een lelijk kind ben jij”

2 januari is het literaire debuut van Stefan van Hoek bij Uitgeverij Douane bezegeld met een handtekening. Hij zal de traditie voortzetten van Rotterdamse eenlingen, die volgens zelf ontworpen regels de literaire hemel bestormen, zoals eerder A. Moonen en J. Deelder. Komend voorjaar zal de verhalenbundel “Wat een lelijk kind ben jij” het licht zien.

Rotterdamse schrijfster debuteert op 10 november bij boekhandel v/h Van Gennep

Feest mee met Michelle van Dijk, vanaf 17.30 uur

Rotterdam in al zijn fraaie en minder fraaie facetten spat in de roman ‘Darko’s lessen’ van Michelle van Dijk (1981) uiteen in het gezicht van de lezer. Een hartstochtelijk verhaal over ambitie, liefde, geilheid, verveling en vooroordelen. Dit zelfverzekerde debuut zal gepresenteerd worden op 10 november in boekhandel v/h Van Gennep. Meefeesten? Stuur even een mailtje naar info@uitgeverijdouane.nl.

 

fotodarko

BEKIJK NU DE NAJAARSFOLDER

Na een periode van stilte komt Uitgeverij Douane dit najaar met vier prachtige, nieuwe titels. ‘Russen’ en ‘Rotterdammers’ blijven voorlopig ons specialisme. Maar gelet op de interessante boeken die alweer voor voorjaar 2018 staan te dringen, zullen we hopelijk aan meer soorten verrassende, overrompelende en brutale literatuur onderdak gaan bieden.

Ziehier onze najaarsfolder 2017.

Michelle van Dijk gaat debuteren bij Uitgeverij Douane

Verheugd kondigen wij aan dat de Rotterdamse schrijfster Michelle van Dijk (1981) haar debuut zal maken bij Uitgeverij Douane.

‘Darko’s lessen’ leest als een hard-boiled roman over een lerares, die als niet zo happy single speelt met één van haar mannelijke leerlingen; iets dat volgens de schrijfster ‘helemaal in deze tijd past’. Een donker verhaal over hartstocht, ongelijkheid en de onverbiddelijke maalstroom van de metropool Rotterdam.

TONEELSTUK DMITRI DANILOV BELEEFT MOSKOUSE PREMIÈRE

Iedereen heeft wel eens een ongemakkelijk gesprek gevoerd met een politieagent, maar zo zot als in ‘De man uit Podolsk’ werd het zelden

In Moskou is het toneelstuk ‘De man uit Podolsk’ van Dmitri Danilov onlangs in première gegaan. Zoals we van Danilov gewend zijn, balanceert het op de rand van absurdisme en flauwiteit, en in het geval van dit toneelstuk komt daar nog een flinke portie sadisme bij. In de Moskouse theaterwereld werd het stuk aangekondigd als een ‘spektakel’. De beginsituatie is dat er iemand is aangehouden (inderdaad, ‘De man uit Podolsk’), die op het politiebureau afwacht wat hem ten laste wordt gelegd. Er ontspint zich een even bizarre als komische dialoog tussen het gezag en de beschuldigde. De tekst van dit unieke toneelstuk zal te zijner tijd verschijnen bij Uitgeverij Douane. Hieronder kun je alvast een korte passage lezen…

EP (print de tekst van het proces-verbaal uit; de VP loopt terug naar haar plaats):

Afijn, Kolja. We kunnen een beetje de balans opmaken. Je bent eenendertig jaar, je woont in Podolsk met je moeder, in een flatje van vierhoog. Je hebt geschiedenis gestudeerd, ook al heb je niks met geschiedenis, je bent gewoon met de kruiwagen het instituut binnengereden. Je hebt een oninteressante baan voor een lachwekkende vijfendertig mille, je bent per dag drie uur kwijt aan reistijd. Je maakt elektronische muziek in je band Vloeibare Moeder. Naar alles te oordelen zijn er weinig mensen die je muziek de moeite waard vinden, of helemaal niemand. Het is nog maar de vraag of je haar zelf wel de moeite waard vindt. Ze levert je geen geld op, geen populariteit. Je mooie vrouw heeft je verlaten, nog wel voor een kroeggitarist. Je hebt verkering met een lelijke vriendin, je houdt niet van haar en je hebt haar alleen maar nodig omdat ze weg van je is, en van die stomme muziek van je. Maar goed. Dat kan iedereen tenslotte overkomen. Het lulligste is dat je helemaal op de automatische piloot leeft. Begrijp je wel? Je bent een dier. Dieren leven ook op de automatische piloot. Maar het belachelijkste is dat jij een dier bent dat elektronische muziek maakt. Je kunt nog beter gewoon dier zijn, dan een dier dat noise en industrial speelt in de groep Vloeibare Moeder. Of hoe heet dat bij jullie. Liquid Mother. Goeie naam, trouwens. Het enige goede dat aan jou valt te ontdekken, is dat je een geslaagde naam voor je band hebt bedacht. Of heb jij die niet bedacht?

MuP: Jawel.

(Vertaling: Arie van der Ent)